Programmavoorstellen

Amerika

In het jaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen past een programma met Amerikaans muziek, met Amerikaanse of in Amerika wonende componisten. Lilly Larsen's vier barn dances zijn elk gebaseerd zijn op een bepaalde danspas uit cowboy dansen. Claire Polin was behalve componiste ook fluitiste en musicologe, met een brede belangstelling voor muziek uit verschillende landen en tijden. De titel Synaulia verwijst naar de muziekpraktijk in het oude Griekenland en het Romeinse rijk. In het eerste deel van de klarinetsonate van Bernstein hoor je eerder Hindemith dan de latere componist van de West Side Story, maar het tweede deel heeft een ritmische drive die vooruit wijst naar de West Side Story. Om verschillende redenen kwamen Europese componisten in de 20e eeus naar Amerika en verrijkten daar de muziekcultuur door hun invloed (Hindemith op Bernstein) maar ook door zich er te vestigen en de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen zoals Karl Husa, die in zijn Bohemian sketches wel terugdenkt aan zijn oorspronkelijke vaderland. Victor Baez is geboren in Mexico, studeerde o.a. in Wenen en werkt nu in New York. Van hem staat het energieke trio op dit programma.

Programma Schetsen

Muziek als schets of geïnspireerd op een tekening. Na het bijwonen van een concert in Santpoort Noord schreef Dirk Dekker speciaal voor ons trio Tekeningen uit het Kennemerland. Het stuk van Vanessa Lann, gebaseerd op een schilderij van Rousseau, geeft prachtig de vervreemdende sfeer weer van het zigeunermeisje met een reusachtige leeuw op de achtergrond. Karel Husa gebruikt in de Eight bohemian sketches Tsjechische volksmelodieen, in de stukken hoor je de invloed van Bartok en Janacek terug. Las calles de Buenos Aires van Murray Gross schetsen een intrigrerend beeld van Argentinie. Poems of a bright moon (Maria Grendell) verbeelden de gedichten van de Chinese dichter Li Po (8e eeuw), maar zijn ook geļnspireerd door het werk van O’Keefe. Anja van Dooren verwerkte de skyline van Leiden voor een programma over muziek en architectuur, maar het stuk past ook goed binnen dit programma.

Programma For the Kokako en andere vogels

Een programma rond het thema vogels. De Nieuw-Zeelandse componist John Rimmer schreef eind vorige eeuw For the Kokako. Dit zijn 5 korte pianostukken waarin niet alleen het geluid, maar bijvoorbeeld ook de vliegbewegingen van de Kokako worden verklankt. Speciaal voor ons trio maakt hij van deze stukken een nieuwe bewerking, de Kokako Dreams. Bent u benieuwd hoe dit klinkt, dan luister dan naar het volgende audiofragment, een live opname van een concert in het Mosterdzaadje, mei 2018.

Komend jaar schrijft Christiaan de Jong een nieuw stuk voor ons trio, ook met als thema 'vogels'. Het stuk van Vanessa Lann is gebaseerd op een schilderij van Rousseau. In het schilderij komt geen vogel voor, maar door de hele compositie is wel de roep van een duif te horen. 100 Views from the Bird's Eye van Robert Carl is een leuk caleidoscopisch stuk, dat begint met het gezichtspunt van de kat, gevolgd door een hele rij vogelbeelden. De kat speelt ook een rol in het stuk van Anja van Dooren: The cat and the bird, waarin de kat droomt van het vangen van een vogel. Op een programma rond het thema vogels kan natuurlijk muziek van Olivier Messiaen niet ontbreken. Drie generaties componisten

Centraal in dit programma staat werk van Ton de Leeuw: zijn indrukwekkende Hommage a Henri voor klarinet en piano, en een vroeg trio met invloed van Balkan ritmes Ton de Leeuw studeerde o.a. bij Olivier Messiaen. Van hem spelen we in dit programma twee vogelstukken: Le merle noir en de Abīme des oiseaux. Het laatste stuk is onderdeel van het Quator pour le fin du temps, maar wordt ook als zelfstandig stuk gespeeld. Ten slotte werk van twee leerlingen van Ton de Leeuw, van Joep Straesser de sonate a tre en van Dirk Dekker een nieuw stuk, speciaal voor ons ensemble geschreven.